Pari huomiota ulkomuistista (ja työajalla...):
1) En tiedä, onko niitä metsiä liian vähän, mutta niiden tarjoama näkösuoja tuntuu olevan liian vähäinen. Itse sissinä teidän melko hyvin, että lumipukuista ukkoa ei ohimenevä tankki metsästä havaitse ainakaan, jos tämä makaa paikallaan.
Ei ehkä ollut tankki, joka näki, näiden näkökykyä on rajoitettu. Sen sijaan jos pensaikkoneuvostokansalainen havaitsee vihulaisen, välittyy tieto muillekin iskuetäisyydellä oleville yksiköille. Pelimoottorin ominaisuuksiin kuuluu, että esteet peittävät vaihtelevasti näköä, kiinteät rakenteet, kuten talot enemmän ja kasvusto vastaavasti vähemmän. Sen sijaan mooottorissa on rakenteellinen bugi, joka mahdollistaa sen, että yksiköt voivat ampua esteiden (kuten) talojen läpi, jos vain maali on hacaittu, joko suoraan tai toisen yksikön välityksellä. Tälle ei voi mitään, paitsi hankkimalla Stalingrad-pelin ailocig.dll -tiedoston, joka korjaa tämän virheen. Tämä ei kuitenkaan ole saatavilla virallisesti.
2) Panssarien "superaisti": edelliseen liittyen. On mahdotonta, että tankki joka on havainnut edessä liikettä, jota tulittaa, voi tietää takaa tulevan vihollisryhmän, etenkään kun radioita ei tuon ajan neukkutankeissa ollut.
Viittaan edelliseen. Pelimoottori olettaa yleisesti, että viestiliikenne toimii. Neukut taisivat käyttää lippuja viestittämiseen...
3) Karttaan voisi olla merkitty selkeämmin kunkin objectiven vaatima alue pidettäväksi tms. Esimerkiksi Taipaleella ei ollut hajuakaan siitä, mikä on Kirvesmäki jne, kun kartassa ei ollut paikannimiä. Se yksi pieni nuoli taas on riittämätön. Esimerkiksi Muolaan taistelussa ei mistään voinut tietää, että kartan yläoikealle ei saa päästää vihollista, vaan oletus oli nuolesta päätellen, ettei saa päästää takimmaisten miehitettyjen linjojen yli. Parempi olisi esimerkiksi selkeä punainen viiva kartalla, joka voisi näkyä myös tehtävän maastossa.
Tämä on varsin totta. Itselleni oli kartan laatijana tietysti 4 vuoden tutkimusten perusteella täysin selvää, missä ne kirvesmäet ja kolmostukikohdat olivat. Ongelma kävi testauksessa ilmi ja siksi objectiveteksteihin lisättiin loppuvaiheessa lisämääreitä, kuten "mäen päällä oleva" niemen länsirannalla" yms. Yksi tapa olisi ollut käyttää multiplayer-peleistä tuttuja lippuja (flag), jotka näkyvät niin minimapilla kuin maastossa, mutta tämä olisi ehkä sekoittanut asiaa lisää tekemälle pelaamisen levottomaksi - ruudulle olisi paukkunut vähän väliä erilaisia ilmoituksia: niitä ei ehkä tämän vuoksi juuri käytetä yksinpeleissä.
4) Tykistölle annettu tulituskohta voisi jäädä näkyviin maastoon vihreänä täplänä, nuolena, lippuna tms., koska taistelun tuoksinnassa ei aina muista, mihin käski viimeksi tulittaa.
Se pelimottori, se pelimoottori... Toisaalta itse en haluaisi pilata autenttista näkyä kukertavilla lisäväreillä

5) Joukoille viimeksi annettu käsky olisi myös hyvä jäädä jotenkin näkyviin, esimerkiksi niin, että kun valitsee yksikön, ko. nappi pysyisi pohjassa paneelissa, kunnes käsky muuttuu. Se i-merkki äijien nuppien päällä ei ole kovin informatiivinen.
Eikö näin ole? Jos valitset jalkaväkiryhmän, näkyvät ryhmän jäsenet laatikkona ruudun yläreunassa kunnes valitset jotain muuta. Ja toimintahan jatkuu, kunnes muuta käsket, tosin vähän käskystä riippuen. Eli esim. jos käsket ryhmän mennä johonkin, se kävelee kunnes on perillä. Muuten: jos valitset yksikön ja painat sitten yhtäaikaa ctrl ja jotain numeroa, saa valittu yksikkö yksilöllisen numeron. Voit tämän jälkeen valita sen vain painamalla ko. numeroa.
(Voiko muuten hyökkäyskäskyn (tähtäin) antaa ennalta, osoittaen maalin, jota tulitetaan, kun tulee kantomatkan sisäpuolelle? On käynyt pariin otteeseen nimittäin niin, että olen luottanut jossakin väijytys-komentoon (D), ja kun olen seuraavan kerran katsonnut tilannetta, niin vanja on asemissa, eikä kukaan olen ampunut laukaustakaan.)
Käytä X nappia (oliko se nyt "range" fire). Tykit ampuvat pari laukausta ja jäävät odottamaan, kunnes alueelle tulee maaleja.